کد مطلب:231606 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:228

احتجاج حضرت رضا با رأس الجالوت
بعد از این حضرت رضا (ع) متوجه رأس الجالوت شد و فرمود تو از من



[ صفحه 610]



سؤال می كنی یا من از تو بپرسم؟

گفت من از شما سؤال خواهم كرد و جواب مرا باید از تورات و یا انجیل بدهید، و یا از زبور داود و صحف ابراهیم و موسی با من صحبت كنید.

فرمود اگر من جز از تورات موسی، و انجیل عیسی، و زبور داود برای شما برهانی اقامه كردم از من قبول نكنید، رأس الجالوت گفت: نبوت محمد را از كجا اثبات می كنید؟

امام رضا (ع) فرمود موسی بن عمران و عیسی بن مریم به نبوت او شهادت داده اند، و داود خلیفه خداوند در روی زمین به پیغمبری او گواهی داده است.

گفت موسی در كجا گفته است؟

فرمود مگر نمی دانی كه موسی به بنی اسرائیل وصیت كرد و گفت به همین زودی پیغمبری از برادران شما خواهد آمد او را تصدیق كنید، و سخن وی را بشنوید آیا می دانی كه بنی اسرائیل برادرانی غیر از فرزندان اسماعیل ندارند، اگر قرابت اسرائیل را از اسماعیل بدانید و نسبی كه بین آن دو از طرف ابراهیم می باشد مطلب را درك خواهید كرد.

رأس الجالوت گفت: این سخن موسی (ع) است و ما آن را رد نمی كنیم.

حضرت رضا (ع) فرمود آیا از برادران بنی اسرائیل پیغمبری جز محمد (ص) آمده است؟

گفت: خیر فرمود: آیا شما این مطلب را قبول ندارید؟ گفت: دوست دارم آن را از تورات بیان كنید.

امام رضا فرمود مگر در تورات نیامده است كه نور از كوه طور سیناء آمد، و از كوه ساعیر برای ما روشنی آمد، و از كوه فاران بر ما آشكار گردید.



[ صفحه 611]



رأس الجالوت گفت این ها را می دانم و لیكن تفسیر آن را نمی دانم.

امام رضا (ع) فرمود من اینك برای شما مطلب را بیان می كنم، اما ظهور نور در «طور سیناء» آن وحی خداوند به موسی بن عمران است، و روشنی «كوه ساعیر» مقصود وحی پروردگار برای عیسی بن مریم است، و اما «جبل فاران» مقصود یكی از كوه های اطراف مكه است كه حضرت رسول در آن جا به رسالت مبعوث شد.

در توراتی كه اینك هست از قول شعیای پیغمبر نقل شده است كه وی گفت دو نفر سوار را مشاهده كردم كه زمین برای آنها روشن شد، یكی از آنها بر الاغی سوار بود و دیگری بر شتری.

امام رضا فرمود الاغ سوار كیست و شترسوار كدام است؟ رأس الجالوت گفت من آنها را نمی شناسم برایم بیان كنید.

فرمود راكب الحمار عیسی بن مریم، و راكب الجمل محمد (ص) می باشد. آیا این مطلب تورات را انكار می كنی؟

گفت: انكار نمی كنم، بعد از این فرمود آیا حیقوق پیغمبر را می شناسی؟ گفت آری من او را نیكو می شناسم.

حضرت رضا (ع) فرمود همان طور كه كتاب شما از قول او نقل می كند او گفته «جاء الله بالبیان من جبل فاران» آسمان ها از تسبیح احمد پر شده، سواران او در دریا رفت و آمد می كنند، همان طور كه در خشكی رفت و آمد دارند، بعد از خراب شدن بیت المقدس كتاب جدیدی خواهد آورد - یعنی قرآن - آیا می شناسی محمد را و به او ایمان می آوری؟

رأس الجالوت گفت: حیقوق این سخنان را گفته و ما منكر آن نیستیم.

امام علیه السلام فرمود: داود علیه السلام در زبور خود گوید و تو نیز آن را



[ صفحه 612]



خوانده ای «اللهم ابعث مقیم السنة بعد الفترة» آیا پیغمبری غیر از محمد (ص) می شناسی كه بعد از فترت سنت را احیا كرده باشد.

رأس الجالوت گفت: این سخن داود است و ما او را می شناسیم، و لیكن مقصود او عیسی علیه السلام بوده و مقصود از فترت ایام او بوده است.

فرمود: از روی جهل سخن گفتی، عیسی علیه السلام مخالفت با سنت نكرد بلكه وی موافق تورات بوده، تا آنگاه كه خداوند او را به آسمان برد.

در انجیل نوشته شده: فرزند زن نیكوكار خواهد رفت، و فارقلیطا بعد از او خواهد آمد، و او آن شخصی است كه بار سنگین را از دوش ملت برمی دارد و كارها را آسان می كند، و برای شما همه چیز را تفسیر می نماید و مطالب مشكله را حل می سازد، و به نبوت من گواهی می دهد همان طور كه من به نبوت او گواهی دادم، من برای شما امثال آوردم، و او برای شما امثال را تأویل می كند، آیا به این مطالب انجیل ایمان داری؟

گفت: آری منكر آن نیستم.

حضرت رضا علیه السلام فرمود: ای رأس الجالوت من می خواهم راجع به پیغمبرت موسی از شما سؤال كنم، گفت: بپرس.

فرمود: دلیل بر اثبات نبوت موسی (ع) چیست؟

یهودی گفت: آن جناب چیزی آورد كه هیچ یك از پیغمبران قبل از وی نیاوردند.

فرمود: آن چه بود؟

یهودی گفت: شكافتن دریا، اژدها شدن عصا، جاری شدن آب از سنگ در



[ صفحه 613]



اثر زدن عصا، انتشار نور از انگشتانش، و چیزهای دیگری كه از آن حضرت به ظهور رسید.

امام رضا فرمود راست گفتی، و هر گاه این اعمال برای نبوت حضرت موسی علیه السلام حجت باشد، پس بنابراین هر كسی ادعای نبوت كند و سپس كارهائی انجام دهد كه دیگران از آوردن آن عاجز باشند لازم است مردم نبوت او را تصدیق كنند.

گفت: چنین نیست، زیرا موسی در نزد خداوند چنان قرب و منزلتی داشت كه كسی نمی توانست با او برابری كند، و لازم نیست ما ادعای هر كسی را در این مورد قبول كنیم.

حضرت رضا (ع) فرمود: شما چگونه به انبیاء قبل از موسی اقرار كرده اید، در صورتی كه آنان مانند موسی ید و بیضاء نداشته و عصائی كه اژدها می شد در دست ایشان نبوده است.

یهودی گفت: من قبلا گفتم: كه هر گاه كسی مدعی نبوت شود، و سپس كارهائی بكند كه از دیگران امكان ندارد او را باید پیغمبر دانست، و اگر چیزی آورده بودند غیر از آنكه موسی آورده تصدیق آنها واجب است.

امام رضا علیه السلام فرمود: ای رأس الجالوت پس چرا به عیسی بن مریم ایمان نیاوردید، در صورتی كه وی مرده زنده كرد و بیماران سخت را شفا داد، و از گل پرنده می ساخت و در آن ها می دمید و آن ها پرواز می كردند.

رأس الجالوت گفت: ما این ها را شنیده ایم و لیكن مشاهده نكرده ایم.

فرمود: شما آیات موسی را نیز ندیده اید بلكه آن را از یاران وی شنیده اید.



[ صفحه 614]



گفت: آری، فرمود: همین طور اصحاب عیسی این اخبار را نقل كرده اند پس چگونه آن را تصدیق و این را تكذیب می كنید.

رأس الجالوت سكوت كرد و دم نزد.

حضرت رضا فرمود: همین طور است وضع محمد صلی الله علیه و آله و همه پیامبران، محمد كودكی یتیم بود، و برای كارهای چوپانی اجیر شده و از این راه امرار معاش می كرد، هیچ كتابی نخواند و در نزد هیچ معلمی درس فرانگرفت، سپس قرآنی آورد كه در آن اخبار پیامبران و گذشتگان و اخبار آیندگان تا روز قیامت هست.

حضرت رسول (ص) از اسرار مردم خبر می داد و هر چه در منازل خود انجام می دادند آنها را می دانست.

رسول اكرم معجزات و آیات زیادی داشت كه قابل شمارش نیست.

رأس الجالوت گفت: اخبار محمد و عیسی در نزد ما ثابت نیست، و ما به آنچه كه علم نداریم اقرار و اعتراف نمی كنیم.

امام رضا فرمود: پس آن كس كه به نبوت عیسی و محمد شهادت داده شاهد زور است.

یهودی در این هنگام سكوت كرد.